Fietsenmaker Coen Hartman van Hartman Tweewielercentrum in Bennekom geeft ons een kijkje in de keuken van het duofietsenonderhoud. “We kunnen de duofiets in de werkplaats niet aan gewone takels hangen, dus gebruiken we speciale banden.”
Vanaf de start van Fietsmaatjes Gelderse Vallei in 2017 staat Fietsenmaker Coen paraat als het gaat om pechhulp en onderhoud van de duofietsen. Coen: “Sebastiaan, oprichter van Fietsmaatjes Bennekom, was hier klant en vroeg of wij de fietsen konden onderhouden. Sebas bracht ook de fietsen uit Ede en Wageningen hier naartoe. Hij is echt de drijvende kracht van Fietsmaatjes.”
“Een elektrische duofiets heeft elk half jaar een onderhoudsbeurt nodig”
Net als met de APK bij een auto, is het belangrijk dat een elektrische duofiets zo nu en dan gecontroleerd wordt. Coen: “Aan het begin waren de fietsen nog helemaal nieuw, maar nu is het echt nodig om regelmatig onderhoud in te gaan plannen. De meeste fietsen worden bijna dagelijks gebruikt en maken heel wat kilometers. Ik heb fietsen gezien die al tienduizend kilometer hebben gereden. Eén keer per half jaar is een onderhoudsbeurt wel nodig. Dan zijn we wel een hele ochtend bezig met een duofiets. Omdat we de duofiets in de werkplaats niet aan gewone takels kunnen hangen, gebruiken we speciale banden.”
Zes kettingen
“Het belangrijkste om te controleren bij een onderhoudsbeurt is de aandrijving. Bij een normale fiets heb je één fietsketting, maar bij een duofiets zijn dat er wel zes. Er zit ook een extra versnellingssysteem in de fiets waardoor de bijrijder in zijn eigen tempo kan trappen. Omdat dit best complex is, moet de fiets goed afgesteld zijn, anders trapt hij door. Daarnaast hebben we veel werk aan de remmen. Er wordt veel geremd op zo’n fiets, meer dan bij een gewone fiets. De remblokken slijten ook sneller door het grote gewicht van de fiets en omdat er natuurlijk twee mensen op zitten.”
Pechhulp
Wanneer je tijdens je rit met de duofiets onverhoopt een lekke band krijgt, kun je het pechnummer bellen. Dan worden jij, je maatje en de fiets opgehaald en komt de fiets bij fietsenmaker Coen in de werkplaats. Coen: “Mensen zijn echt teleurgesteld als ze niet kunnen fietsen omdat ze pech hebben. Daarom repareren we de fiets meteen zodat mensen zo snel mogelijk weer kunnen fietsen. Wat we het vaakst tegenkomen aan mankementen, zijn lekke banden. Dat komt door het grote gewicht van de fiets. Een enkele keer is er een kettingbreuk. Het zijn dus gebreken die je ook vaak bij een gewone fiets ziet. Elektrische storingen zien we eigenlijk nauwelijks.”
Bromfietsbanden
Een verschil met een lekke band bij een gewone fiets en een duofiets is het soort band op de fiets. Coen: “Duofietsen hebben bromfietsbanden. Die zijn veel dikker dan gewone fietsenbanden. Steentjes en doorns prikken er niet snel doorheen en hij kan het gewicht van de fiets beter aan.”
€10.000 per duofiets
“Er is goed nagedacht over de constructie van fiets. Het nadeel is alleen dat zo’n fiets gruwelijk duur is. Een elektrische duofiets kost zo’n €10.000 bij de aanschaf. Dat komt vooral omdat het allemaal handwerk is en de fiets in tegenstelling tot een gewone fiets op bestelling gemaakt wordt. Hier worden er niet in één keer duizenden van gemaakt. En dan hebben we in het voorjaar ook nog de spatschermen op de fietsen geplaatst. Die schermen kosten algauw €400 per stuk, maar het is wel nodig om te blijven fietsen. Alles bij elkaar is het toch een grote kostenpost. Dat maakt dat Fietsmaatjes vooral afhankelijk is van grote donaties.”
Tips voor gebruikers van de duofiets:
- Ga voorzichtig met de fiets om.
- Pomp de banden regelmatig op. Als de banden te zacht zijn, gaan ze door het grote gewicht snel stuk aan de zijkant.
- Merk je iets geks aan de fiets? Meld het! Als de fiets bijvoorbeeld doortrapt, kan dit verergeren wanneer je ermee doorfietst.
Geschreven door: Janneke Kiefte